Maalauksen Mont Saint-Michel ja muita maisemia

Maalauksen Mont Saint-Michel ja muita maisemia

 

Naisia veneessä-öljymaalauksessa on kansallisromanttista tunnelmaa.

Kuvataideseura Arttiimin työtiloissa Maria Jotunin koululla maalaavan kuvataiteilijan,

Juha Pärnäsen avajaisnäyttely alkoi lokakuun ensimmäisenä maanantaina, Siilinjärven

kirjaston näyttelysali Artsissa.

Hetkessä on ikuisuus”- näyttelyn teokset ovat tunneilmaisultaan realistisia tuokiokuvia. Osa öljymaalauksista edustaa kansallisromanttista tyyliä. Maisemilla on paikkansa todellisuudessa tai mielikuvituksessa. Taiteilija Pärnäsen maisemissa voi kohdata ihmisiä veneessä, rannoilla, torilla, kirkon portailla, metsässä ja eväsretkikallioilla. Eläimistä näyttäytyvät koira, kissa ja rantasipi.

Alitajunnasta virtaavia unenomaisia maalauksia Juha Pärnänen esitteli näyttelyn avajaisvieraille lattialla olevan taideteoksensa kipsipintaa vasten läppärikuvakoosteena.  Digitoidut värikkäät maalaukset näyttäytyvät surrealistisina ja abstrakteina kuin selittämättömät unet.

Heijastuskuvina nähdyissä maalauksissa on painajaismaista ulottuvuutta, kirkkaista väreistä ja selkeistä muodoista huolimatta. Alitajunnasta esiin pyrkivää ulkopuolista vaaraa, uhkaa ja pelkoa. Pärnänen kertoi surrealistisen aikakauden maalausten lähteneen liikkeelle juuri hänen omista unistaan.

Artsin seinille ripustetuissa maalauksissa vesi on maisemien vaikuttavin elementti. Taiteilija vie taiteenkokijan järvimaisemaan ja meren äärelle. Levollisiin hetkiin tai painajaismaisiin tyrskyihin.

Kuvataiteilija Juha Pärnänen ja muusansa Tuula Pärnänen.

Taiteilijan puoliso Tuula Pärnänen on ikuistettu kahteen näyttelyn maalaukseen. Nainen Kaukolan puvussa-maalauksessa hänellä näyttäisi olevan yllään kansallispuku. Tauluun maalatun paidan yläosaa kaunistaa Kalevalakorun hopeasolki kulttuurihistoriallisena, pukuun kuuluvana maalauksen yksityiskohtana. Sukupolvilta seuraaville siirtyneen suomalaisen perinneasun myötä potretti saa useita aikakerrostumia. Herkänsirot kasvot on maalattu hieman oikealle kääntyneinä kuin ilmentäen näyttelyn nykyhetkeä. Kansallispuku viittaa historiaan ja mallin katseessa siintää tulevaisuus.

Maalauksen Naisia veneessä maisemassa on kaksi ihmistä. Yllään 1800-1900-taitteen naisväen vaatetus hellehattuineen. Naisten veneeseen istahtaisin minäkin mielelläni, sillä soutelijoiden ympäristössä on jotakin hyvin tutunoloista. Kalliomaisema, jonka rantaa vene lipuu löytyy lähes identtisenä omalta soutureitiltäni.  Juha Pärnäsen maalauksessa on ystäväkin samassa veneessä. Kaiken yllä lepää kesäpäivän rauha ja veden tyyneys. Tunnelma täydentyy kiehtovilla, herkillä ja luonnollisilla sävyillä.

Taiteilijaa itseään viehättää Hakkuuaukio-maalaus, joka edustaa hänelle uutta kasvua.

”Vaikka metsä onkin hakattu, siellä tapahtuu koko ajan uudistumista, ei se ole mikään raiskio”, sanoo Pärnänen.

Mont Saint-Michel- maalauksen linnamainen rakennus kohoaa oranssinkultaisena. Vuoren väri tenhoaa katsojaan kuin syysruskan hehku auringon valossa.

Maalauksissa on myös kuutamoyön vihreää, jonka valossa myrskyävä meri kuohuu. Syvänvihreä meri velloo vaahtopäisenä, yönmustan taivaan alla. Aallot kohoavat ja keikuttavat puisia, monimastoisia veneitä. Maalauksissa Haaksirikko öisellä merellä ja Myrsky öisellä merellä laineet loiskivat ylivoimaisen vaarallisina. Haaksirikkoon joutunut laiva ei mahda mitään päälle vyöryville luonnonvoimille. Armoton meri painaa laivaa aaltojen alle.

Artsin lattialla suurikokoinen, valkea kipsimuna näyttää kauempaa katsoen isolta simpukalta. Lähempi tarkastelu tuo taideteoksen uurteista esiin aikuiskokoisen ihmishahmon. Käsivarsi ja polvi ovat jo pinnistelemässä kuoren ulkopuolelle. Pää pingottaa vielä kuoren sisäseinää. Simpukkaansa sulkeutunut ihminen pyrkii elämän ahtaudesta valoon. Kovettuneiden kipsikuorien lävitse uuteen huomiseen.

 

Teksti ja kuvat: Anu Piironen

 

Comments are closed.