Petosen Lehti 1989-1999: Pitkälahden puolesta

Seuraava artikkeli on julkaistu Petonen-lehdessä joulukuussa 1989. (Martti Martiskin)

PITKÄLAHDEN PUOLESTA

 

On erittäin mielenkiintoista seurata täältä Pitkälahdessa asuvan näkökulmasta Petos-projektin toteutumista.

 

Myös kaupungin päättäjien mielenkiinto näkyy korostetusti kohdistuvan Petoseen. 35. kaupunginosa Pitkälahti muodostuu eteläisestä osasta Leväisen kylää, johon nykyinen Petosen aluekin kuuluu ja osasta Haminalahden kylää, vanhan Haminalahden alueet, sekä osasta Hiltulanlahden kylää, alue viitostien suuntaisesti entiseltä asemalta etelään.

 

Asutus tälle alueelle on muodostunut aikoinaan rautatieaseman ja entisen Peuran sahan vaikutuksesta. Pitkälahden koulu on ollut yhteisön toimintojen keskus, ainakin vuodesta 1933.

 

Me, jotka asumme Kuopion 35. kaupunginosassa, Pitkälahdessa, toivomme, että kaupungin päättäjät ryhtyisivät kehittämään tätäkin aluetta.

 

Haluamme säilyttää Pitkälahti –nimen yhtenä kaupunginosanimistä. Alueella toimii nykyisin Pitkälahti-Petosen asukasyhdistys. Hyvä näin, koska kahta asukasyhdistystä tälle alueelle ei mielestäni tarvitakaan. Myönteistä myös on, että Petosen alueelle kehittyvät palvelut auttavat myös pitkälahtelaisia.

 

Nyt kun valtatie viiden linjaukset ja rakennusaikataulukin on tiedossa toivoisimme, että kaupunki suunnittelisi ja vahvistaisi tänne asemakaavan.

 

Näin purkautuisi noin 30 vuotta voimassa ollut toimenpide- ja rakennuskielto. Tämä rakennuskielto on ollutkin miltei kuolinisku Pitkälahdelle. Alueen rakentaminen ja kehittyminen voisi näin viimeinkin jatkua.

 

Siitäkin huolimatta, että Petos-projekti on kesken, pitkälahtelaiset toivovat kunnallistekniikkaa, uimarantaa, pyykkilaituria, venelaituria, sekä katuvalaistusta sinne, mistä se vielä puuttuu. Meidänkin veromarkkamme tuntuvat kaupungille kelpaavan hyvin.

 

Kuopion Liikenteeltä vaadimme asiallista paikallisliikenteen hoitoa. Nythän Kuopio-Hiltulanlahti –vuorojen karsimisella pyritään vain voiton maksimointiin. Joukkoliikenteen suosiminen ei näillä aikataulumuutoksilla ole mahdollista. Kilpailu paikallisliikenteeseen olisi tarpeen. Muutenhan Kuopion Liikenne ajaa vain tuottoisimmat vuorot ja asiakaspalvelusta ei ole tietoakaan.

 

Pitkänlinjan linja-autot eivät korvaa paikallisliikennettä, koska päätepysäkki on Kuopion linja-autoasemalla. Myöskin autojen kulkuajat ovat ”noin aikoja ja puolisen tuntia linja-autopysäkillä on pitkä aika. Toivottavasti Kuopion Liikenteen ja Pitkälahti-Petosen asukasyhdistyksen asiasta käymät neuvottelut tuovat parannuksen.

 

Kaikesta huolimatta: – Pitkälahti on hyvä asuinpaikka.

 

Martti Martiskin, jo vanhastaan Pitkälahden poikia.

 

 

 

 

 

 

 

Comments are closed.